Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2013

Η Ινδο - Ευρωπαική θεώρηση της θρησκείας

"a) Indo European religion is polytheistic, consisting of a multiplicity of rites
proper to various social groups and localities, and pagan, i.e. peasant, reflecting the diversity of the people and not the unity of a state cult, nor of an established church.

b) Being pluralistic and diversified, this religion is naturally tolerant; far from indulging in proselytism, each group jealously guards its own gods, rites and formulae. In this sense it may be called esoteric and initiatory. It possesses myths and symbols, but is devoid of dogma"

Jean Haudry
"The Indo-Europeans"



 




"α) H Ινδο- Ευρωπαϊκή θρησκεία είναι πολυθεϊστική, αποτελούμενη από ένα πλήθος τελετών κατάλληλες για διάφορες κοινωνικές ομάδες και περιοχές, είναι παγανιστική, δηλαδή αγροτική, αντανακλώντας την ποικιλομορφία των ανθρώπων και όχι την ενότητα (τους) υπό κρατική λατρεία , ούτε υπό μίας καθιερωμένης εκκλησίας.


β) Όντας πλουραλιστική και διαφοροποιημένη,
αυτή η θρησκεία είναι φυσικά ανεκτική, μακριά από το να επιδίδεται σε προσηλυτισμό, κάθε ομάδα διαφυλάσσει με ζήλο της Θεούς , τις τελετές και τους τύπους της. Με αυτή την έννοια μπορεί να ονομαστεί εσωτερική και μυητική. Διαθέτει μύθους και σύμβολα, αλλά στερείται του δόγματος "

6 σχόλια:

Πανδιων είπε...

Αυτά τα βεβιασμένα ρεζουμέ δεν τα καταλαβαίνω ώρες ώρες για να μην μπώ καν στην διαδικασία τι στο καλό είναι η Ινδοευρωπαική θρησκεία....

Στο πρώτο
"αντανακλώντας την ποικιλομορφία των ανθρώπων και όχι την ενότητα (τους) υπό κρατική λατρεία" - δηλαδή η Ελληνική λατρεία ως πολιτειακή δεν ανήκει στην κατηγορία;

Στο δεύτερο και χειρότερο

"κάθε ομάδα διαφυλάσσει με ζήλο της Θεούς , τις τελετές και τους τύπους της." - Τι εννοεί διαφυλάσσει με ζήλο μην τους κλέψουν οι άλλοι;

"Με αυτή την έννοια μπορεί να ονομαστεί εσωτερική και μυητική. Διαθέτει μύθους και σύμβολα, αλλά στερείται του δόγματος " - Εντελώς λάθος. ή έννοια του εσωτερικού είναι μεσαιωνική/μοντέρνα και ειδικά αναφερόμενος σε "αγρατικές" θρησκείες μόνο εσωτερικές δεν ήταν.
Ομοίως και για το "μυητική". Το μυητικό είναι που προϋποθέτει δόγμα γι' αυτό και τα μυστήρια παντού και πάντα είχαν τον δικό τους "τρόπο" δικούς τους "μύθους" και δικό τους "δόγμα" διαφέροντας σε αυτό με τις "αγροτικές" λατρείες οι οποίες χαρακτηρίζονται από τον αυθόρμητο λαϊκό χαρακτήρα τους.

Τα μπλεξε όλα %$%$^$% τα έκανε :-)

Θησέας Λύκος είπε...

Καλησπέρα. Όπως μπορείς να διακρίνεις, συνήθως όταν βάζω αποσπάσματα από συγγραφείς με τα οποία συμφωνώ αν όχι απολύτως τουλάχιστο στο γενικό νόημα, βάζω και κάποιο δικό μου σχόλιο με το οποίο συν-υποστηρίζω τα λεχθέντα.
Εδώ είναι μία άλλη περίπτωση υπό έρευνα και για εμένα. Αν θες τη γνώμη μου πάντως (που φαντάζομαι τη θες μιας και σχολίασες :-) ), μη βιάζεσαι να συμπεριλάβεις την Ελληνική Θρησκεία στο απόσπασμα αυτό, γιατί εντός του βιβλίου, το οποίο έχει πολύ ενδιαφέρον πίστεψέ με, η Ελληνική Θρησκεία εντοπίζεται με διαφορές από τις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές. Μία αναφορά πάνω σε αυτό σχετικά σύντομα σε ένα άρθρο που ετοιμάζεται για το τεύχος 8 του Ιδεών Άντρον.
Παρακάτω τώρα, και για την Ιστορία, ο καθηγητής είναι θιασώτης της "Αρκτικής Υπόθεσης" (βλ. http://en.wikipedia.org/wiki/The_Arctic_Home_in_the_Vedas), οπότε οι θέσεις τους είναι πολύ επηρεασμένες από το συγκεκριμένο έργο. Επέλεξα να βάλω το συγκεκριμένο απόσπασμα του βιβλίου ακριβώς για να ξεκινήσει μία συζήτηση όπως αυτή, και όχι απαραίτητα με εμένα βεβαίως.
Για το διαφυλάσσει με ζήλο: Εννοεί την ιδιαίτερη προσήλωση στην Εθνική/Τοπική Λατρεία
Για τα υπόλοιπα: Η έννοια του εσωτερισμού, σαφώς είναι σύγχρονη. Ο καθηγητής κάνει ενοποιήσεις των εννοιών προφανώς.
Το μυητικό,εννοεί τη μεταδοτικότητα μέσω της Εθνικής ιδιαιτερότητας η οποία και αποτελεί κάτι το μυσταγωγικό για το εισερχόμενο - μυούμενο νέο μέλος. Δεν αναφέρεται σε Μυστήρια προφανώς οργανωμένο χαρακτήρα.
Ωραίο θέμα για κουβέντα πάντως, δε νομίζεις; :-)

Πανδιων είπε...

Ναι ξερω ποιος ειναι κ οντως ενδιαφερον θεμα.
Το προβλημα ειναι ακριβως αυτο πως "προσπαθουν" να βγαλουν καποιους γενικους κανονες για την "θρησκεια της Ευρωπης" ενω οι μονες τετοιες για τις οποιες υπαρχουν πραγματικα στοιχεια δεδομενα κ πρωτογενεις πηγες που να επιτρεπουν συμπερασματα ειναι η Ελληνικη κ η Ρωμαικη. Το λογικο επομενως θα ηταν να λαμβαμουν αυτες κυριως υποψη και οχι συγχρονες ερμηνευτικες κατασκευες για το τι νομιζουν η θα ηθελαν να ειναι η δηθεν Γερμανικη, Νορβηγικη η αλλη εκδοχη που κατα 90% ειναι προιον προσφατης παραφιλολογιας μεσαιωνικων λαικων θρυλων και χριστιαμων συγγραφεων.

Αν μυητικο ειναι η μεταδοτικοτητα τοτε καθε γνωση κ καθε θρησκεια εμπιπτει στην κατηγορια. Για το εσωτερικο τι να σου πω εχει συγκεκριμενο υποβαθρο ο ορος. Με τετοιες "ενοποιησεις" καταληγει κανεις να λεει ωραια λογια που δεν λενε τιποτα κ ειναι γεματα λαθη κ wishful thinking

Θησέας Λύκος είπε...

Καταλαβαίνω το πνεύμα του λόγου σου.
Η Ευρωπαϊκές Παραδόσεις ως κοινός παρανομαστής σε έναν κορμό,που δεν εξανεμίζει τη διαφορετικότητα έκαστης, είναι κάτι που προφανώς είναι σύγχρονος αλλά αναπτύσσεται από προφανής αναγκαιότητες, αρκετά αυθόρμητα οφείλω να σημειώσω. Δεν μπορώ να είμαι σίγουρος για οτιδήποτε πέραν της πολιτικής όψης του πράγματος. Για τους κανόνες και τα συμπεράσματα σε λατρευτικές πρακτικές και θεάσεις, είναι αδύνατον να μην υπάρχουν σύγχρονα συμπεράσματα. Ακόμη και στα δικά μας, σύγχρονοι μελετητές όπως η Χάρισον π.χ. έκαναν άλματα σκέψης και υποθέσεων με τα στοιχεία που είχαν. Όμως ένα ερώτημα, καθοριστικό, που αναδύεται είναι:
Θέλουμε να τυπικά των οποίων έχουμε κάποια γνώση στο σήμερα και να προσπαθούμε να χωρέσουμε σε τρόπους που δεν ζούμε ούτε βιώνουμε τους τρόπους που γεννήθηκαν, απλώς και μόνον επειδή είναι τυπικώς εντάξει ή να προσπαθήσουμε να μετασχηματίσουμε το σήμερα με βάση αξίες που δεν έχασαν διαχρονικά το νόημά τους;
Για το μυητικό, μάλλον προσαρτάται στην έννοια του Εθνικού Τρόπου επίσης, άρα νοώντας μύθους και σύμβολα υπό πιο στενή οπτική και ενδεχομένως με κάποια τελέσματα μύησης ( πρώτο κυνήγι κλπ) του δίδει αυτό το χαρακτήρα. Θα προσπαθήσω να λάβω απαντήσεις από τον ίδιο επί αυτών.

Πανδιων είπε...

Μα δεν με απασχόλησαν στο θέμα τα τυπικά ή κάτι που να ανήκει ουσιαστικά στο "λατρευτικό" κομμάτι. Απλά λέω πως οι περισσότεροι του "κύκλου" έχουν μια προκαθορισμένη ιδεολογία με την οποία κοιτάνε όλα αυτά και για να πούν το δικό τους τελικά ακυρώνοντας τα πραγματικά παραδείγματα απο τα οποία θα μπορούσαμε να εξάγουμε κάποια συμπεράσματα πετάνε ένα "σύμφωνα με την θρησκεία των Ευρωπαίων" και καθάρισαν.
Τα περί μυητικής κτλ είναι μάλλον επιρροές από Guenon κτλ

Θησέας Λύκος είπε...

Νομίζω ότι είναι περισσότερο απόπειρα έρευνας και εξαγωγής συμπερασμάτων έστω και κάτω από ένα ιδεολογικό πρίσμα, παρά απόπειρα εσκεμμένης δημιουργίας ανύπαρκτων στοιχείων.Θα υπάρχουν και αυτά δεν αντιλέγω, αλλά δεν έχω διαπιστώσει-έως τώρα- να είναι ο κύριος τρόπος.
Πάντως, κατά τη γνώμη μου, "θρησκεία της Ευρώπης" με την σημερινή πολιτισμική οπτική υφίσταται ή συντάσσεται όσο μιλάμε ως απόσταγμα των όσων έχουν υπάρξει συνολικά και του οράματος αρκετών ανθρώπων. Υπάρχει ανάδυση την οποία δύσκολα κάποιος μπορεί να αρνηθεί.Τις βάσεις, τα χαρακτηριστικά και όλες τις λεπτομέρειες, ή ακόμη και αν υφίσταται αναγκαιότητα περί αυτού το συζητούμε.